Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Stocznia Remontowa Shipbuilding SA z Gdańska zbuduje dla Norled dwa promy z napędem elektrycznym zasilanym z baterii

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Woińska | 2018-07-19 15:48:06
stocznie, promy, polska, norwegia, promy z napędem elektrycznym, promy pasażersko-samochodowe, stocznia remontowa shipbuilding sa, gdańsk, norled, portal morski

Stocznia Remontowa Shipbuilding SA, należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding poinformowała o podpisaniu 11 lipca 2018 r. kontraktu z norweskim armatorem Norled na budowę dwóch promów pasażersko-samochodowych o napędzie elektrycznym zasilanym z baterii.

To już kolejne promy z zasilaniem bateryjnym, poza budowanymi obecnie w tej stoczni jednostkami hybrydowymi przeznaczonymi na Tamizę.

 

W ramach nowego kontraktu Remontowa Shipbuilding zbuduje w pełni wyposażone nowoczesne promy symetryczne (dwustronne) do żeglugi w norweskich fiordach. Będą obsługiwały połączenie Festøya - Solavågen.

 

Każdy ze statków (nr budowy B619) będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne z silnikami PM oraz dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana będzie z baterii, które będą doładowywane w czasie postoju promu przy nabrzeżu poprzez wykorzystanie systemu szybkiego ładowania współpracującego z systemem automatycznego cumowania statku. Czas ładowania baterii będzie wynosił 11 minut.

 

Wspomniane wyżej agregaty prądotwórcze, których silniki będą mogły pracować na 100 proc. paliwie bio-diesel, będą wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii.

 

Promy będą zbudowane w oparciu o projekt LMG 120-DEH biura LMG Marin z Bergen. W stoczni Remontowa Shipbuilding zbudowano już 12 promów na bazie projektów norweskiego biura, w zakresie dokumentacji roboczej wspieranego zazwyczaj przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Kolejne dwa, o numerze budowy B617 dla Transport for London, przeznaczone na Tamizę jednostki hybrydowe z zasilaniem bateryjnym, zostały już zwodowane i są obecnie w trakcie wyposażania.

 

Norled (dawniej Tide Sjø AS), spółka zależna w grupie DSD AS (Det Stavangerske Dampskibsselskap) to jeden z największych przewoźników promowych w Norwegii, posiadający flotę 80 promów, spośród których sześć zostało zbudowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding.

 

W 2013 roku stocznia ta dostarczyła norweskiemu przewoźnikowi innowacyjne promy gazowe Ryfylke i Hardanger, w których systemach napędowych jedynym używanym paliwem jest LNG (lub CNG w razie awarii głównego systemu zasilania).

 

Norled to lider wśród norweskich armatorów w dziedzinie wprowadzania "zielonej" żeglugi. W jego barwach pływa pierwszy na świecie zero-emisyjny (ZeroCat™ 120) prom o napędzie elektrycznym Ampere, zbudowany w Norwegii na kadłubie powstałym w działającej w Gdańsku firmie Aluship Technology.

 

Obecnie portfel produkcyjny stoczni Remontowa Shipbuilding liczy łącznie 16 w pełni wyposażonych jednostek, w tym 8 okrętów.

 

Zakontraktowane promy mają być dostarczone w końcówce 2019 roku.

 

Charakterystyka podstawowa promów B619:

  • Długość całkowita: 114,40 m
  • Szerokość (max.): 17,70 m
  • Wysokość do pokładu gł.: 4,30 m
  • Zanurzenie (max.): 3,00 m
  • Max. liczba pasażerów: 296
  • Max. liczba aut osobowych: 120
  • Max. liczba aut ciężarowych z przyczepami: 12

 

Źródło: www.portalmorski.pl